Om jullie te bedanken voor jullie hulp bij het in kaart brengen van plastic in en rond het water hebben we verschillende leuke spellen en activiteiten bedacht en uitgewerkt rond het thema Plastic Soup en wetenschap. Met deze uitgewerkte spellen en activiteiten kun je makkelijk een opkomst vullen, of zelf een aantal weken in thema werken. Sommige spellen en activiteiten helpen om beter te snappen waarom plastic in de natuur een probleem is. Andere activiteiten laten scouts met wetenschap kennis maken. We hebben voor alle activiteitengebieden een aantal spellen en activiteiten verder uitgewerkt.

Een leuke zaterdagopkomst – Thema Plastic Soup

Je kunt de opkomst starten door de kinderen te laten ontdekken hoe lang het duurt voor afval in de natuur helemaal is afgebroken. Hang een tijdlijn op en vraag de kinderen de afval items op de juist plaats te hangen. Vervolgens ga ja naar de locatie waar je een waterlijn– of sleepnetmeting gaat uitvoeren. Na een uurtje metingen doen is de aandacht misschien wat verslapt en kun je met het strategospel nog eens de afbreektijd van plastic en ander afval met de speciale kaartjes op een speelse wijze onder de aandacht brengen. Terug op het clubgebouw maken jullie nog een mooie kunstwerken van het gevonden plastic en organiseer je een expositie voor de ouders.

Tijdlijn/afbreek spel
De kinderen hangen afval aan een tijdlijn

De activiteitenbank

Op dit moment staat een deel van de spellen en activiteiten online. Deze spellen helpen om een leuk, spannend en leerzaam programma rond het Plastic Soup Project en wetenschap samen te stellen. Deze spellen en programma’s zijn voor zowel land- als waterwerk groepen!

Let op! In de loop van 2020 zullen meer spellen en programma’s online komen. Dus kom nog eens terug om te kijken of er nog iets nieuws tussen zit.

Download hier de spellen & activiteiten: